• Brandingvaren

    Branding

    Vlakbij Hoek van Holland is het goed brandingvaren. Vanaf windkracht 3 tot 6 kun je flink te keer gaan en dat op slechts 30 autominuten van het centrum, not bad!
  • Freestyle

    Freestyle

    It's al in the game. Behendigheid, snelheid, spelen met water. play in the flow! Dutch Water Dreams in Zoetermeer is vlak om de Hoek
  • Vlakwater

    Vlakwater

    Nederland kent vele rivieren, meren en sloten. Er is dus altijd een gelegenheid om de kano te pakken. De Maas in Rotterdam is echter vaak niet zo vlak als hij hier lijkt dus Watch it!
  • Marathon

    Marathon

    In Rotterdam hebben we onze eigen Marathon, DE RCC Rottermerenmarathon. Sinds 1988 een goed excuus to Join in!
  • Surfski

    Surfski

    In ons landje een vrij nieuwe tak van sport. Met de wind en stroming mee worden pieksnelheden van rond de 50km per uur gehaald, buckle up!
  • Kralingse Plas

    De Kralingse Plas

    Deze afgegraven veengrond is de thuishaven voor de kanoclubs Never Dry en RCC. Sinds 1932 maken de waterduivels hier hun rondjes, Around and Around.

Zeekano

Ver weg van files en beslommeringen bedwing je in je eentje de elementen. Varen op groot water vereist een goede voorbereiding. Je materiaal dient compleet en in orde te zijn en ook jij zal in staat moeten zijn op lange tijd achter elkaar door te kunnen varen.
Weersveranderingen kunnen een leuk uitstapje veranderen in een survivaltocht waarbij een jouw conditie en uitrusting van levensbelang kan zijn. Stel je daarom goed op de hoogte van het weer en check de uitrusting voordat je het ruime sop verkiest.

De ZeeKano

Voor groot water dient de kano lang en met een oplopende voor-, en achtersteven gebouwd te zijn. Het gebruikte materiaal is meestal van glasvezel waarbij de duurdere exemplaren van kevlar vervaardigd zijn, dit maakt tevens het 'sjouwen' wat makkelijker. Het mangat is niet te groot om te voorkomen dat het spatzeil bij een grote golf gemakkelijk los schiet. Een zeekano moet zitten "als gegoten", je zit er immers langere tijd in en contact is belangrijk om controle over de boot te behouden.

Peddel

De peddel voor groot water is meestal gemaakt van aluminium of koolstof en voorzien van polyester of koolstof bladen. De steel is lang en hiervoor geldt de standaard regel dat je staande met een gestrekte arm omhoog net je vingertoppen over een uiteinde van het blad kunnen krijgen.

Varen op zee, waar let je op?

  • Vaar bij voorkeur in een groep.
  • Onderschat de tochtafstand niet. Houdt rekening met extra kilometers in verband met stromingen, wind en routeafwijking en tegenslag.
  • Informeer havenmeester of reddingsbrigade bij tochten op zee.
  • Stel je op de hoogte van de getijden, stromingen en weersverwachting.
  • Zorg voor een goede uitrusting. Zoals o.a: passend spatzeil, reserve peddel (per groep minimaal 1), zwemvest, goede winddichte anorak, drijfvermogen of waterdichte schotten, sleeplijn, dekbelijning, proviand, kompas en voor lange tochten over bijvoorbeeld IJsselmeer of zee, vuurpijlen of alarmpistool en GSM.

Wanneer kun je de zee, groot meer of rivier op?

  • Wanneer bestaande en verwachte weers- en wateromstandigheden dit toelaten (dus afhankelijk van je eigen vaardigheden).
  • Zodra je over voldoende vaardigheid en conditie beschikt. (het kunnen eskimoteren is zeker een pre en bekendheid met reddingen is een must) .
  • Met begeleiding indien nodig.

 

De kenmerken

Lengte 490cm - 600cm Snelheid loopt
Breedte 56cm - 60cm Smaller is sneller maar instabieler
Materiaal Koolstof
Kevlar


Polyester

Polyethyleen

Kooolstof is licht, stijf en duur
Kevlar is licht, duurzaam
(mix kevlar en koolstof is mogelijk)
Polyester redelijk voordelig (basismateriaal).
Voordelig en flexibel maar zwaar en minder vormvast.
Stevens Sterk oplopend Hoe meer de boeg oploopt des te beter geschikt voor groter water echter minder snel op vlakwater.
Extra's Waterdichte luiken, roersysteem, dekbelijning, dock voor kompas, electrische of mechanische waterpomp, dagluik, roersysteem, scheg, versterkte kiel.